Meld deg på/av vårt nyhetsbrev.

Velg nærmeste spillested

  • Aukra
  • Aure
  • Averøy
  • Brattvåg
  • Herøy
  • Kristiansund
  • Molde
  • Nordfjoreid
  • Sandøy
  • Sjøholt
  • Skodje
  • Smøla
  • Stranda
  • Sunndalsøra
  • Surnadal
  • Sykkylven
  • Tingvoll
  • Ulsteinvik
  • Valldal
  • Vanylven
  • Vestnes
  • Ørsta
  • Ålesund
  • Åndalsnes

 
 
 
 
 
Platform shift
 
Platform shift
 
 


Last ned bildet i full størrelse: IMG_2205.JPG

Gledelig gjensyn med Valborg!

Til stor glede for teaterpublikummet er Valborg Frøysnes tilbake i høst ved Teatret Vårt, hvor hun spiller den mannlige karakteren Jean i den fartsfylte komedien Neshornet.

Tekst: Olaf Holm. 
Artikkelen ble publisert i  Innkikk, medlemsbladet til Teatrets Venner i Molde.


Nettbilder-691x390-Lille-Eyolf-Ny-utgave-med-Valborg.jpg.jpg

Valborg var ansatt ved Teatret Vårt i perioden fra 2004 til 2014, og svært mange av medlemmene i Teatrets Venner husker med glede mange av  de rollene hun hadde. Eksempelvis i «Lille Eyolf», tittelrollen i «Hamlet» og ikke minst i rollen som Mariedl i stykket «Presidentinnene», en prestasjon hun fikk Heddaprisen for. Valborg har de siste tre årene jobbet som frilansskuespiller, blant annet i Finland, hvor hun har fått et ganske stort nettverk med ulike scenekunstnere. Hun har vært med på mindre prosjekt på ulike småscener i Helsingfors og spilt på Teaterfest i Hangö, som er en finsk-svensk teaterfestival ute i den finske skjærgården. Valborg understreker at det har vært utrolig spennende å få et innblikk i hva som skjer innen teater i Finland.

I Oslo har Valborg jobbet mye på Dramatikkens hus med nyskrevet dramatikk. - Her har vi verksteder sammen med dramatikeren for å videreutvikle teksten. Valborg forteller at stedet har blitt den viktigste arena i Norge for utvikling av ny norsk dramatikk og sier videre: -Det å arbeide med ulike tekster, det å se etter hva som mangler, hva som trengs, hva som fungerer og ikke fungerer, har vært utrolig lærerikt. Man arbeider med tekst på en helt annen måte enn i en vanlig prøveperiode.

Valborg har også vært med i en produksjon på Det Norske Teatret; «Festning Europa». Stykket er skrevet av Kristian Lykkeslet Strømskag og med Uwe Cramer som regissør, begge godt kjente navn for mange av Innkikks lesere. 

Valborg har også samarbeidet med en annen moldenser, nemlig Ingri Fiksdal, og fortsetter: -Vi har organisert ulike seminarer på Black Box teater, der vi har invitert scenekunstnere til å diskutere og holde innlegg om forskjellige temaer og spørsmål innen teater og dans. I tillegg har jeg gjennom hele våren vært sensor for masterstudentene i skuespill på Teaterhøgskolen. Det har vært utrolig spennende og veldig interessant å se hva de nyutdannede jobber med. Valborg avslutter denne lille innledende runden med å fortelle at hun i tillegg regelmessig skriver for Norsk Shakespeare-tidsskrift.

På spørsmålet om hva som fikk henne til å komme tilbake til Teatret Vårt, etter å ha vært i «utlendighet» i noen år, svarer Valborg raskt
- Fjellene, selvfølgelig! Nei da, men jeg har savnet fjellene. Først og fremst synes jeg det var hyggelig å komme tilbake. Jeg savner jo de fine kollegene og Teatret Vårt når jeg er i Oslo, og så virket dette som et spennende prosjekt som jeg gjerne ville være med på, så  jeg ble veldig glad da Thomas spurte meg.  

Innkikk er litt nysgjerrig på, hva du opplever som den største fellesnevneren og den største forskjellen på å jobbe ved et Regionteater og et teater beliggende i Oslo?
-Prøvene på Det Norske Teatret og prøvene her er nok ganske like, men husene er jo helt forskjellige. Her kjenner man alle som går i gangene, og alt er lite og nært, mens Det Norske Teatret er et enormt hus med et stort maskineri, der jeg som bare var innom, nesten ikke kjente noen, men jeg ble tatt veldig godt i mot og kjent med mange hyggelige folk, forteller Valborg.

Neshornet stående 50x70.jpg

Valborg skal altså spille en av hovedrollene i «Neshornet». Stykket er skrevet av Eugène lonesco, en forfatter som regnes som en av de fremste dramatikerne innen det som ofte kalles absurd teater, og hvor fellesnevneren er beskrivelse av en absurd verden, en tilværelse uten mening. Noen har beskrevet stykket «Neshornet» som «et urovekkende, men også et hysterisk morsomt skuespill».  På spørsmålet om hva Valborg opplever som den største utfordringen i dette stykket, svarer Valborg rask:
-Siden du spør akkurat nå, så må jeg svare noe så kjedelig som at den største utfordringen er å huske tekst. Det er ikke så ofte jeg sier det, men i dette stykket er det faktisk en kjempeutfordring, fordi det skal gå så fort, timingen skal sitte og mye av det blir nesten som koreografi. Men når det sitter, så tror jeg det kommer til å bli veldig morsomt og svinge skikkelig, så når dere kommer og ser forestillingen kan dere tenke: "Det der var vel ikke så vanskelig?!" For da virker alt lekende lett. Puh, gleder meg til vi kommer oss dit. Inntil da er det bare å pugge og repetere, pugge og repetere, men dere kan glede dere. Vi sees på scenen/salen!

Og til «Innkikks» lesere, her er det bare å kjenne sin besøkelsestid og bestille billetter.

Neshornet har premiere i Ørsta kulturhus lørdag 28. oktober.