Meld deg på/av vårt nyhetsbrev.

Velg nærmeste spillested

  • Aukra
  • Aure
  • Averøy
  • Brattvåg
  • Herøy
  • Kristiansund
  • Molde
  • Nordfjoreid
  • Sandøy
  • Sjøholt
  • Skodje
  • Smøla
  • Stranda
  • Sunndalsøra
  • Surnadal
  • Sykkylven
  • Tingvoll
  • Ulsteinvik
  • Valldal
  • Vanylven
  • Vestnes
  • Ørsta
  • Ålesund
  • Åndalsnes

 
 
 
 
 
Platform shift
 
Platform shift
 
 

Kristian Lykkeslet Strømskag

Aktuell som tekstforfatter i forestillingen Kjære Europa, som kan oppleves søndag 12. mars kl. 18.00 i Teaterfesten.

Strømskag 2.jpgHva ønsker du å formidle med forestillingen?
Vi har ønsket å lage en forestilling som forholder seg til virkeligheten i verden. En forestilling som går inn i en verden der millioner av mennesker flykter fra krig, overgrep og sult; en virkelighet der noen er innenfor og noen er utenfor, en situasjon der grenser stenges og murer bygges. I «Kjære Europa» prøver tre skuespillere å stille noen spørsmål ved dette. Sammen håper de å komme nærmere noen svar på hvordan man skal forholde seg til det. De sliter med spørsmålet om det overhode mulig for dem å gjøre noe? Til slutt handler det om to grunnleggende spørsmål; Hvem er vi? Hvem vil vi være?

Hvorfor bør vi velge å se denne forestillingen?
For to uker siden druknet 700 mennesker i Middelhavet. Det ble gjort til en liten notis i avisene. Derfor bør vi møtes i teaterrommet og få en påminnelse om at flyktningkrisen ikke er over selv om media har sluttet å skrive om den. Teatret er en arena som kan diskutere vanskelig tematikk på en annen måte enn dagspressen. I teatret kan vi dvele ved problemstillingene, motsi oss selv, vi kan løfte frem ulike holdninger som brynes mot hverandre. Teatret har en særegen mulighet til å springe mellom den dokumentariske virkeligheten og fiksjonen. I teatret er det virkelige mennesker på scenen, i det samme rommet som publikum.

Hva er ditt forhold til Teatret Vårt?
Teatret Vårt er helt avgjørende for at jeg nå jobber med teater. Det å vokse opp i en by med et profesjonelt teater, tente en interesse hos meg. Etter hvert fikk jeg lov til å komme litt på innsiden, både gjennom ungdomsteatret og siden ved å lese manus for teatret. Carl Morten ga meg jobb som dramaturg og den erfaringen var utslagsgivende for at jeg valgte gå videre i teaterverdenen. Det var også Teatret Vårt som ga meg muligheten til å skrive Havfruens sønn, det første skuespillet jeg fikk satt opp. Teatret Vårt har altså på flere plan påvirket yrkesvalget og livet mitt, og jeg er utrolig takknemlig for mulighetene teatret har gitt meg.

Hva opptar deg for tiden?
Familien og jobben, i den rekkefølgen. Men på et større plan er jeg veldig opptatt av hvordan samfunnet vårt utvikler seg. Som flere andre synes jeg det siste året har vært skremmende. Flyktningkrise, Trump og Brexit er jo utsiden av dette, men det som interesserer meg mer er bakgrunnen og understrømmene. For eksempel at det som ikke var greit å si og tenke for et år siden, nå virker helt akseptabelt. Store kriser og samfunnsendringer flytter grensene i oss alle. Det krever noe av oss. Hvis vi ikke er det bevisst, hvis vi ikke snakker om og reflekterer over det, så har det en tendens til å skje uten at vi legger merke til det. Sjokket fra i går, er ikke lenger et sjokk i dag. Vi blir numne. Det er helt naturlig og ikke noe man skal moralisere over, men samtidig må vi av og til stoppe opp og spørre; Hva skjer da med hvem vi er, og hvem vi vil være?