Vera er den nye kunstneriske lederen for Teatret Vårt, avdeling scenekunst for barn og unge, tidligere Barneteatret Vårt. Hun er oppvokst bynært i Trondheim, utdannet teaterviter fra Universitetet i Oslo, og nå på plass i Ålesund og Arbeideren.

Unik mulighet
– Vi må ha flere tanker i hodet samtidig. Det er en vanskelig, men viktig øvelse når man arbeider med teater. Vi skal være kunstnerisk kompromissløse og samtidig søke pedagogisk innsikt i barns utviklingstrinn, fortsetter 34-åringen. Hun gleder seg enormt til å få jobbe med teater rettet mot barn og unge, og mener avdelingen i Ålesund er en betydningsfull satsing i Norge.

Anerkjent
– Her har man siden 2010 produsert forestillinger av høy kvalitet og fått en posisjon i norsk teater som synlig og anerkjent. Jeg synes scenekunst for barn og unge er et veldig viktig satsingsområde. Selv om det skjer en del på den fronten i dag, så har vi ingen nasjonale scener for barne- og ungdomsteater slik de har i Sverige. Der har de helt andre tradisjoner, sier Vera Krohn Svaleng.

Vokste opp med teater
Hun har vært ansatt som dramaturg ved Trøndelag Teater og Den Nationale Scene. Hun har en lang og variert karriere innen teater, og har vært regissør og dramaturg i en rekke produksjoner. Hun har i alle sammenhenger prioritert scenekunst for barn og unge høyt. Det er langt på vei hennes egen barndom og oppvekst som er årsaken til at hun i dag har inntatt Arbeideren.

– Som barn var jeg veldig flink til å underholde meg selv, sette i gang en rekke forskjellige prosjekter, og jeg fabulerte mye. Jeg hadde veldig sans for historiefortelling. Samtidig var jeg så aktiv på fritiden at det nesten ble litt mye av det gode. Først med dans og piano, og deretter teater, som ble min store lidenskap. Cirka Teater var store forbilder med sitt lekne, fysiske figurteater.

Mamma og samboer
Etter hvert fant hun ut at det ikke var på scenen hun ville stå. Kanskje fordi hun var litt sjenert, men mest fordi teateret åpnet opp flere dører til hennes kreativitet. I dag er hun samboer med Eskil og mamma til ett år gamle Syver.

Digital motvekt
Som ny leder vil hun jobbe for at avdelingen i Ålesund skal vise og produsere scenekunst for alle målgrupper mellom 0–15 år. Hun er opptatt av teatret som en motvekt til skjermen og vår digitale samtid.
– Teatret krever fysisk tilstedeværelse og det er noe annet enn å «binge» TV-serier. Den konkurransen er en utfordring vi må tenke gjennom hvordan vi skal ta. For meg er det viktig å fokusere på det fysiske møtet med teatret som gir oss mennesker muligheten til å oppleve. Det skjer her og nå, i øyeblikket. En av mine målsettinger er å legge til rette for mer utforskning og utvikling av ideer med dette som utgangspunkt, forteller Vera.

Tenker nytt
Hennes håp er at man sammen klarer å tenke «sprø og grensesprengende tanker» om hva scenekunst for barn og unge kan være. Teatersjef ved Teatret Vårt, Kristian Lykkeslet Strømskag, er svært glad for at nettopp Vera Krohn Svaleng er på plass som kunstnerisk leder for avdelingen for scenekunst for barn og unge.
– Vera har en solid faglig bakgrunn, gjennomføringskraft og evne til nytenkning. Hun kan vise til bred erfaring fra både institusjonsteater og det frie feltet, sier Strømskag.