Danse med skjebnen

Musikalsk reise basert på låtene til Dance With a Stranger

Vi befinner oss på et ukjent sted ved havet. Den siste ferja har gått, men det er fremdeles lys i det slitne rommet. Her møtes tre mennesker som søker seg bort og som lengter etter noe de ikke helt vet hva er.

Mannen kom akkurat for sent til avgang. Kvinnen fyller opp kiosken selv om kundene er borte. Og ferjemannen dirigerer en ferjekø tom for biler. Det oppstår både humoristiske og underlige situasjoner når deres gjentatte forsøk på å reise videre stadig blir avbrutt.

I det nedlagte venterommet har et band blitt sittende lenge og nesten blitt en del av inventaret. Gradvis finner de tilbake til samspillet når de tre ukjente kommer inn og begynner å nøste i musikalske minner.

Danse med skjebnen er en reise inn i et musikalsk univers hvor det kan være uklart hva som er drøm og hva som er virkelighet. Stykket handler om forventninger som ikke blir innfridd, og hvordan man kan komme seg videre når alt virker mørkt.

Dance With a Stranger sine låter og musikk er ryggraden i musikkteaterstykket Danse med skjebnen. Med sine folkekjære hits og tre spellemannpriser, er Dance With a Stranger en del av nordmørsk og norsk musikkhistorie. I Danse med skjebnen er låtene gjendiktet til dialekt av Eli Stålhand, og Vidar Kvalshaug har skrevet en ny fortelling.

Danse med skjebnen er inspirert av et prosjekt rundt musikken og tekstene til Dance With a Stranger som Eli Stålhand og Operaen i Kristiansund tidligere har produsert.

Dette skriver pressen:

Terning 5.png  Skjebnedans begeistret Romsdals Budstikke

Med trygg dialekt-bruk, overtydande spel og ikkje minst gode songprestasjonar blir det eit kammerspel av høgste klasse (…) Med Vidar Kvalshaugs underfundige tekst og Hanne Tømtas stramme regi og solide dramaturgiske oppbygging, er «Danse med skjebnen» blitt ein skikkeleg konfekt av ei teaterframsyning. Klassekampen

Dance With a Stranger + teater = sant. Og det funker som bare juling. Tidens Krav
Mystisk og mektig reise gjennom DWAS' univers Tidens Krav

Terning 5.png

Danse med skjebnen på Teatret Vårt er en perle av et teaterstykke med visuelt slående scenografi og en herlig balanse mellom de mørke alvorlige, og de lyse humoristiske, sidene av livet. Samuel Pettersson i Panorama

Trykk her for å lese programmet 920x130.png

Premiere 11. mars 2023

Varighet 2 timer (inkl. pause)

Hanne Tømta

Tekst