Alva har denne høsten jobbet som kostymedesigner på Romeo & Julie. Hun er født i Bergen, men familien flyttet til Molde i 94. Her bodde hun til hun flyttet til Oslo i 2011 for å studere. Først utviklingsstudier i 3 år, som er en mer samfunnsrelatert bachelor med fokus på internasjonal politikk. Etterhvert fant hun ut at dette ikke var det hun skulle drive med, og søkte derfor på Kunsthøgskolen i Oslo på Kles- og Kostymedesign. Så kom hun inn og sånn startet vel det hele. 

Hvor kom egentlig denne interessen for kostyme og design fra? 
Min far, Randolf Walderhaug, var skuespiller. Dette medfører at man ser enormt mye teater opp igjennom årene, man prater mye om teater og refererer til det. Mamma, Torill Brosten, er utdannet tekstilkunstner, så jeg liker å tulle med at jeg har endt opp med et yrke som er en blanding av de to. 

Hvordan var veien fra Molde til kostymedesigner?
Jeg hadde veldig lyst til å bli skuespiller lenge. Etter VGS begynte jeg å legge merke til alt rundt skuespilleren som er med på å bygge opp scenerommet. Jeg har sydd i alle år og min interesse for klær og tekstil har egentlig alltid vært tilstede. Jeg er veldig glad for at jeg ikke endte som skuespiller, og fortsatt kan være så involvert i teaterproduksjoner som jeg er, på min måte. 

Har du hatt større oppdrag før. Til andre teaterproduksjoner?
Ja nå er jeg vel på mitt 2. eller 3. år som aktiv kostymedesigner hvor jeg kun livnærer meg fra dette. I 2018 debuterte jeg på Nationaltheatret med forestillingen Begjær under Almene, deretter Hærmennene på Helgeland ved samme teater. Jeg kan nevne Sommeren Uten Menn, ved Oslo Nye teater og Romeo & Julie nå i Molde av de større prosjektene. Jeg har også jobbet en del med TV og reklame, min favoritt er absolutt NRK serien Lovleg, som vi gjorde i fjor. Det var en enormt fin serie, hvor kostymene fikk ta masse plass. Det liker vi! 

Hva er forholdet ditt til teater og Teatret Vårt?
Pappa var ansatt ved teatret i en årrekke og jeg føler jeg har vokst litt opp der. Det var litt spesielt å komme tilbake der nå, med en helt annen vinkling. Ikke som datter men som profesjonell selv. Vi ble veldig godt tatt imot, og hadde en aldeles fin periode! 

Hva er forholdet ditt til Shakespeare og tida han levde i?
Jeg husker mamma og pappa tok min bror og meg med til Stratford -upon-Avon hvor Shakespeare ble født, ut over det har jeg et forhold til hans tekst som andre kanskje, minner fra barndommen med kjærlighetshistorier. Fortellingene til pappa. Kostymene og de boblete buksene. Pudder i ansiktet. 

Romeo & Julie
Romeo & Julie

Noen spesielle tanker rundt Romeo & Julie?
Jeg er veldig glad for at vi fikk gjøre en så annerledes oppsetning enn det man vanligvis ser. Personlig syns jeg det er viktig å ikke bare lage tilfredsstillende teater, men opplevelser som får en til å tenke også etter at man har forlatt teatret. 

Hvor hentet du inspirasjon til denne produksjonen?
Vi var veldig opptatt av å lage et blandet uttrykk som kunne referere til det korrekte historiske, sammen med unge internettreferanser. Dette for å lage et yngre design for et yngre publikum. Med snitt og bevegelser i tekstilet som et yngre publikum vil legge merke til som noe de kan og har sett før, tror jeg er viktig for å få dem med inn i historien. 

Hva håper du publikum skal sitte igjen med av inntrykk etter forestillingen?
Jeg håper aller mest at de føler de sitter igjen med en følelse av at «dette har de aldri sett før». For meg er det viktig at folk drar og ser teater og gir forestillinger en sjanse. Jeg elsker å gå ut fra teatret og være irritert eller sint. Selvfølgelig også å se veldig tilfredsstillende teater med gode slutter, men slik vet vi alle at livet oftest ikke er. Vår forestilling var et forsøk på å speile dette ekstremt sårbare og ekle livet vi lever noen ganger. Det var tydelige tegn på forskjellige inntrykk publikum har hatt når de har sett forestillingen. Det så jeg gjennom kritikken vi fikk og motsvar, men også folk jeg snakka med etter de forskjellige visningene. Jeg har aldri vært med på en produksjon med et så stort spenn av forskjellige oppfatninger av hva de akkurat hadde sett. DET syns jeg er gøy! 

Kan du si noe om de neste prosjektene dine?
Mitt neste prosjekt som står for trappene er Draum og Hausten på Hålogaland Teater i Tromsø med premiere i slutten av november. Deretter Jane Eyre på Nationaltheatret, og endelig skal vi få komme inn på hovedscenen. Velkommen! 


Leif Terje Bergset