Hamlet

Er dette klassikeren over alle klassikere? Prins Hamlet vender hjem til både begravelse og bryllup. Hans far er død, og dronningen skal gifte seg igjen. Hamlet skjønner at "det er noe råttent i staten Danmark".

Hamlet prøver å holde seg unna intrigene ved det danske hoffet ved å spille gal. Men han trekkes med i et spill som sakte, men sikkert leder fram mot hans egen undergang. Med destruktiv passivitet, en manglende evne til å handle og som et offer for sin skjebne er Hamlet blitt en av teaterhistoriens mest kjente rollefigurer.

I Teatret Vårt sin Hamlet er det Valborg Frøysnes som har tittelrollen. Å besette rollen med en kvinnelig skuespiller er gjort før og med ganske ulike begrunnelser. Historisk er Hamlets passivitet sett på som et feminint trekk. Slik ser vi det ikke. Vi lever i en tid hvor alle har rett til å velge hvordan de vil opptre som mann eller kvinne. Skulle noen spørre hvorfor vi velger en kvinne til å tolke denne rollen, er svaret klart. Etter et års feiring av den alminnelige stemmerett for kvinner svarer vi med største selvfølgelighet: hvorfor ikke?

Vi gleder oss til å presentere en moderne tragikomisk Hamlet med trøkk i. En generasjonskonflikt, en ny tidsepoke, et kongerike i fritt fall og en hjemvendt sønn som ikke er riktig velkommen.

Premiere 25. januar 2014

Birgit Haugå

Maler
Olsen