Julekveld med Teskjekjerringa

Musikalsk juleforestilling for hele familien

Teskjekjerringa elsker jula og har en drøm om en dag å få møte nissen. Men i år går ikke alt helt etter planen. På selveste julaften blir hun plutselig lita som ei teskje! Rekker hun å bli ferdig med å vaske, bake og pynte til jul?

Det er siste innspurt til julaften og mannen til Teskjekjerringa har glemt både fuglenek og juletre og har kjøpt stålull i stedet for smør. Pepperkakene blir stående i ovnen litt for lenge og blir brent - og nabokjerringa som alltid vet best kommer selvfølgelig innom på verst tenkelig tidspunkt.

Når Teskjekjerringa blir lita, ser og forstår hun ting som ingen andre voksne kan. Hun kan til og med forstå hva dyra sier! Som liten møter hun flere andre små som også er i knipe. Det viser seg at Teskjekjerringa får hjelp fra uventet hold når hun trenger det - kanskje fordi hun alltid selv hjelper andre når hun kan. Og kanskje er det nå nissen kommer på besøk?

Alf Prøysens Teskjekjerringa er både rampete og snill. Hun står opp for de som ikke alltid blir sett eller hørt. Hun deler av det hun har, slik at også andre kan ha det godt. For Teskjekjerringa er alle - både folk og dyr - like mye verdt. Prøysens jordnære univers har en humoristisk og hjertevarm raushet. Historia om Teskjekjerringa minner oss på at hvis ikke alt blir som vi hadde tenkt, så blir det kanskje minst like bra likevel.

Terning 5.png

«Barn og voksne i salen hikster og humrer over tempoet, stuntene og ikke minst replikkene.» Romsdals Budstikke.

Premiere 28. november 2020

Varighet ca. 50 minutter