Kristian Lykkeslet Strømskag bilde til program.jpg
Teatersjef Kristian Lykkeslet Strømskag

Romanen Sult utkom første gang i 1890. Den ble Knut Hamsuns gjennombruddsroman og et verk som samtidig innebar noe nytt i norsk litteratur. I kveld får dere en ny tolkning – en tolkning for oss som er sammen i teaterrommet her og nå.

Det har vært laget utallige versjoner av Sult - i bøker, tv, film, tegneserier, musikk, kunstverk og som teater. Bjørnar Lisether Teigen har møtte Hamsun på alvor i sin dramatisering, og samtidig laget en moderne og levende forestilling der vi som publikum og aktørene på scenen er tilstede sammen – i dag.

Sult er en av de første modernistiske romanene i verdenslitteraturen, og har også typiske modernistiske trekk. Det passer godt til en teaterversjon. Hamsun proklamerte at han skrev en ny type romankunst der han ville bryte med realismens krav om kronologiske fortellinger og handlingsutvikling. Modernismen er et godt møte for teatret og regien i denne forestillingen. Teigen har sammen med Jonas Fuglseth (romkonseptet og lysdesign), Elin Berg (kostymedesign) skapt et drømmeaktig univers hvor realismen oppløses og vi ikke vet hva som er drøm eller virkelighet.

Bruddet med realismen gjenspeiler også det moderne menneskets følelse av fremmedgjøring, angst og ensomhet i møte med de store samfunnsendringene både for130 år siden og i dag. Hovedpersonen drømmer om å bli forfatter, men får stadige påminnelser om alt han ikke mestrer, og opplever at talentet hans ikke blir sett. Motstanden trykker ham ned, men klarer den å stoppe kraften han har i seg? I forestillingen kommer vi tett på både oppturene og nederlagene hovedpersonen må gjennom i kampen for sin egen fremtid. Hva gjør det med menneskesinnet å leve i konstant jag og motgang?

Sult er en roman om sult i konkret og overført betydning. I denne forestillingen er sult også en tilstand, en beskrivelse av en presset kropp og et utslitt sinn i møte med omverdenens krav om normalitet: Et hjem, en seng, litt mat og en jobb. Jeg-personen lever fra hånd til munn, men på et eksistensminimum. Det er sulten som driver ham til handling. På vandringer, på leting etter mat, arbeid, husly og kjærlighet. Men det er i hans feberhete indre at handlingen virkelig utspiller seg. Han er følelsesmessig ustabil og kastes mellom håp og optimisme, dyp selvforakt og fortvilelse. Det som skjer, foregår ofte bare inni hodet på jeg-personen – en stadig strøm av tanker, følelser, irrasjonelle drømmer, selvransakelser og filosofiske betraktinger. I teatret blir de indre monologene hørbare. Vi får være med inn i hodet og tankene.

Teatret har en viktig oppgave i å lese klassikere med nåtidens blikk. Vi skal finne – og gjenfinne - historiene på nytt i vår tid. Det er teatrets natur. Teatret har unik mulighet til å åpne opp fortellinger, se historier fra ulike vinkler, og å være åpen og undersøkende. I teaterrommet kan lytte vi og tenke sammen, og hver enkelt kan finne hva det er i teksten som gnager, som pirrer og som utfyller oss.

Sult er en fortelling om lidelse, men også om håp og å kjempe for det man tror på. Det er en fortelling om motgang og hvordan overvinne den. Det er brutalt, tidløst og lekent – slik som livet er.

Sult er hverdagen til mange rundt om i verden akkurat nå. Også her i Norge har antallet som lever og legger seg sultne økt kraftig på kort tid. Sulten som beskrives hos Hamsun er ikke bare en metafor eller en sinnstilstand - den er også en reell fysisk sult. Det handler om å ikke ha nok mat til å kunne leve et godt liv, noe Hamsun beskrev med intens presisjon for 130 år siden. Jeg-personen vi møter i denne historien finnes rundt oss også i dag - både ute i verden og her hjemme, og nærmere enn vi tror.

Kristian Lykkeslet Strømskag
teatersjef

Hvordan lese Sult i 2023 med Mímir Kristjánsson

Podkast Lytt her.png

I denne episoden har vi intervjuet Mímir Kristjánsson, som tar et oppgjør med den dominerende tolkningen som er at Sult først og fremst handler om sjelelig sult.  

Kunstnerisk team

Regissør Bjørnar Lisether Teigen

Bjørnar Lisether Teigen er norsk skuespiller og dramatiker. Han var ferdig utdannet skuespiller i 1995 ved Statens teaterhøgskole og begynte da på Teatret Vårt som skuespiller. Bjørnar Teigen har også medvirket i forestillinger ved Det Norske Teatret, Riksteatret, Oslo Nye Teater og Den Nationale Scene, samt medvirket i en rekke film og tv-produksjoner. Bjørnar Teigen skriver for scenen, tv og radio, er medlem av Dramatikerforbundet og har fått antatt stykker som er spilt i Norge, Sverige og Tyskland. I 2003 ble han tildelt Heddastipendet som årets debutant for sitt teaterstykke Det tredje tegnet på Teatret Vårt. Våren 2018 ble han tildelt Teatrets venner  sin hederspris Fiskerjenten for sitt arbeid ved Teatret Vårt som skuespiller, dramatiker og regissør.

Bjørnar Lisether Teigen er fast ansatt som skuespiller på Teatret Vårt, og har medvirket i blant annet i Jeppe, Lille Eyolf, Til Kongo, Meldinger ut i rommet, Det merkelege som hende med hunden den natta, Århundrenes legende,  Den hellige Johanna fra slakterhusene, Radio Don Quijote og Midt i livet 1 og 2.

Høsten 2023 er Teigen aktuell som skuespiller i Villanden, som dramaturg og regissør for SULT og manusforfatter, dramaturg og regissør for Olav Hesthagen feirer jul - O Helga Nach.

Lysdesigner Jonas P A Fuglseth

Jonas P A Fuglseth er utdannet lysdesigner ved The Royal Central School of Speech and Drama.

Han har arbeidet ved Teatret Vårt siden 2012 og har gjort lysdesign på en rekke produksjoner ved teatret. Blant annet Hamlet, Tilnærmet Lik, Hamlets pappa er et spøkelse (Nominert til Heddapris for beste barne og ungdomsforestilling), Virvelvind, Den som henger i en tråd, Snekker Andersen og Julenissen, Teskjekjerringa, Mio min Mio (vinner av Heddapris for beste barneforestilling) og Danse med skjebnen (Nominert til Heddapris for beste musikkteaterforestilling). Jonas er også teknisk ansvarlig for Molde internasjonale Jazzfestival.

Nå aktuell i Sult med ansvar for romkonsept og lysdesign.

Kostymedesigner Elin Berg

Elin Berg er leder av kostymeavdelingen ved Teatret Vårt. Hun inngår det kunsteriske teamet i Sult som kostymedesigner.

Oscar Jean

Oscar Jean er utdannet skuespiller ved NISS (Westerdals). 

Etter endt utdannelse har han bl.a spilt i Nordic Black Theater’s «Great As I Am – Historien om Muhammad Ali», «The Trials of Ken Saro-Wiwa" og Riksteatrets «Jeanne D’arc». 

Oscar har en rolle i gullrute nominerte «Ammo» og har medvirket i flere mindre og store produksjoner både på film, teater og radio som «Julestorm» på Netflix, Kjersti Horn’s oppsetning av «Sprengt» ved Den Nationale Scene og NRK radioteater’s «Offerlammet». 

Oscar er også aktuell i spillefilmen «Døde Menn Går På Ski». 

Aktuell på Teatret Vårt i forestillingene Sult og Villanden høsten 2023.

Anne Wiig

Anne Wiig kommer fra Bergen, og er utdannet fra Nord universitet (2013 -16) Hun har også studert et semester ved Stockholm Könsterliga Högskola (2019). 

Siden debuten har hun jobbet ved flere teatre rundt om i landet, senest i forestillingen Heimatt ved Det Vestnorske Teatret i Bergen. På Det Vestnorske Teatret har hun også spilt Alida i Andvake, flere roller i forestillingene Heim og Heim 3, og Annika i Tordivelen flyg i skumringa

Hun har også spilt Raudhette i Raudhette og ulven ved Teater Vestland, og Hilde i Fruen fra havet ved Nordland Teater.  

Våren 2022 debuterte hun på Teatret Vårt i rollen som Jenny/Det store øyet i forestillingen Drømmespillet

Wiig er høsten 2023 aktuell med monologen Et stykke for de levende i en døende verden og i forestillingen SULT av Knut Hamsun her ved Teatret Vårt.

Jon Vegard Hovdal

Jon Vegard Hovdal er fra Frosta i Trøndelag og er utdannet skuespiller ved Nord Universitet (HINT) i 2013-2016. 

Han har siden sin utdannelse spilt i en rekke produksjoner i det frie scenekunstfeltet og har vært mye å se i frigruppen Rabarbrateatret i Trondheim sine oppsetninger av Shakespeare og Molière. Han har også jobbet ved institusjonsteatre som Det Norske Teatret i popmusikalen «SNØKVIT» i 2017, og i «Spelemann på Taket» ved Trøndelag Teater i 2018.

Han har medvirket i flere anerkjente kompanier og grupper som Rabarbrateatret i Trondheim, Claire De Wangen produksjoner og Grenland Friteater. 

Han har også medvirket i flere film og tv produksjoner, blant annet i den norske kortfilmen "NATTRIKKEN» skrevet og regissert av Eirik Tveiten, filmen ble nominert til Oscar for beste kortfilm våren 2023.

Hovdal debuterte hos Teatret vårt våren 2022 i Drømmespillet og spilte i Tre griser og en ulv samme forsommer. 

Høsten 2023 er han aktuell i SULT av Knut Hamsun her på Teatret Vårt.